Alerteren

  • Hans van der Steen

    Ik wil iets weten over het wel of niet alerteren.

    Onderstaand zal ik het beschrijven.

    Ik ken een bridgepaar met een biedsysteem waarvan het basisuitgangspunt is, dat er in principe met de hoogste 4+kaart van de 4+kaarten wordt geopend. Omdat dus een klaveren-opening betekent dat klaveren ook de hoogste 4+kaart is wordt daarmee tevens een 4+kaart in de overige kleuren ontkent. Evenzo ontkent een ruiten opening een 4+kaart in harten/schoppen en een harten-opening ontkent een 4+kaart schoppen.

    De partner weet dat precies en reageert door alleen 5+kaarten te bieden en met 4-kaarten in de hogere kleuren wordt met SA bijgeboden.

    Als tegenstander wil ik ook vrij direct over die informatie kunnen beschikken en de alerteerregeling geeft daar volgens mij ook antwoord op door te zeggen dat ieder bod in een kleur gealerteerd moet worden indien die bieding iets anders aangeeft dan lengte (4+) uitsluitend in de genoemde kleur.

    Wat is de juiste manier om de tegenstanders op de hoogte te brengen van het feit dat een bieding van 1 in kleur automatisch betekent dat er geen hogere 4+kaart aanwezig is ?

    Bij voorbaat dank !

    Vriendelijke groeten,

    Hans van der Steen

  • Hans van der Steen

    Mijn vraag is dus: Moet er in genoemd biedsysteem worden gealerteerd en zo ja wat dan wel en zo niet waarom niet en hoe komt dan de tegenpartij aan de informatie waar ze recht op hebben ?

  • Yi Leung

    Hallo Hans,

    Een interessant geval, maar ik ben zelf geen WL en kan dus geen zinnig woord hierover zeggen. Heb je overwogen deze vraag op bridgewebnl.com te plaatsen. Deze arbitragerubriek werkt samen met goede arbiters die al je vragen kunnen en willen beantwoorden.

    Met vriendelijke groet,

    Yi.

  • Robin de Kater

    Hans,

    Ik denk dat de tegenstanders niet gealarmeerd hoeven te worden. Er zal zo vaak in een 4-3 gespeeld worden of in SA zonder dekking in een kleur, dat het ze niet zoveel uit zal maken wat ze spelen. Nee, sorry even serieus.

    Het is inderdaad een geinig geval.

    Aan de ene kant denk ik dat ze niet hoeven te alerteren. Als in een normaal systeem 1H-1S-2R (zonder tussenbieden) geboden wordt, hoef je toch ook niet te alerteren omdat er een 4-kaart klaveren bij kan zitten? En als je i.p.v. 2R 2K bied hoeft het met dezelfde uitleg ook niet.

    Aan de andere kant, als ik bij het cue-en een kleur oversla, dan moet de uitleg wel zijn : Wel een controle in (bv) harten, maar niet in ruiten.

    Als het bieden 1Ru - 1 SA gaat, dan hoef ik niet te alerteren om te zeggen dat de 1SA-bieder geen 4-krten hoog heeft.

    Helaas ben ook ik geen arbiter, maar mijn gevoel zegt dat je niet hoeft te alerteren om aan te geven dat je iets niet hebt, zolang het bod dat je doet maar wijst op iets wat je wel hebt. Snap jij het nog? Ik ben het spoor duister!

    Succes met het zoeken naar iemand die er wel een zinnig antwoord op kan geven. Als je dat antwoord hebt, plaats je het dan hier, want nogmaals, het is een geinig geval.

    Robin

  • Joost Boswijk

    Bij toeval kwam ik op dit forum terecht, vandaar deze late reactie.

    Het lijkt me niet dat deze biedingen moeten worden gealerteerd. Een opening belooft immers niets meer (dus geen tweede kleur) dan 4+ in de genoemde kleur. Dat het bod iets ontkent, lijkt me geen reden om te alerteren. Ik zelf zal vrijwel altijd een 5+ hoog eerst noemen, ook als ik een langere lagere kleur heb. Een openingsbod van 1 in een kleur, ontkent dus in mijn systeem een hogere 5+, maar dat hoeft niet te worden gealerteerd. Ook het 1SA-bod is niet alerteerplichtig, als het maar niets meer aangeeft dan de bereidheid om een sanscontract te spelen

    Iets anders is dat zo'n afspraak wel duidelijk op de systeemkaart moet staan, juist omdat deze afwijkt van de gangbare praktijk. Verder is het een kwestie van bridgefatsoen dat de betrokken spelers vooraf wijzen op deze afspraak, als ze ten minste hebben gemerkt dat dit systeem voor veel tegenstanders niet duidelijk is en ik neem aan dat dat wel het geval zal zijn.

    Wellicht ten overvloede: niet alerteren is op zichzelf niet strafbaar; pas als de tegenpartij hierdoor ernstig is gehinderd, kan een straf worden opgelegd. Je bent als speler verplicht je op de hoogte te stellen van het biedsysteem van de tegenstander; daarvoor ligt die systeemkaart immers op tafel.

    Joost Boswijk

    (geen WL, wel CL)

  • P.H.Agtereek

    Beste Mijnheer J.Boostwijk,

    Het is naar mijn inziens in het geheel niet toelaatbaar om tegenspelers op welke manier dan ook onregelementair te hinderen, tijdens het bieden zowel met spelen.

    Dus Uw opmerking van ernstig hinderen, is onjuist.

    Tevens is het zo , dat er juist wel gealerteerd dient te worden als dat vereist is volgens de spelregels, het aanbieden van je/Uw systeemkaart doet daar niets van af.